صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

تبدیل اتم ها به یون ها

پاسخ تایید شده
6 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | تبدیل اتم ها به یون ها
bookmark_border دهم تجربی دهم ریاضی
book شیمی (1)
bookmarks فصل 1 : کیهان زادگاه الفبای هستی
6 ماه قبل
0

تبدیل اتم ها به یون ها

اتم اكسیژن برای رسیدن به آرایش گاز نجیب پس از خود باید دو الکترون بگیرد درحالی كه اتم كلسیم باید دو الكترون ظرفیت خود را از دست بدهد تا به آرایش پایدار گاز نجیب پیش از خود برسد؛ به دیگر سخن هرگاه اتم های این دو عنصر در شرایط مناسب، كنار هم قرار گیرند، با هم واكنش می دهند به طوری كه با داد و ستد الكترون به یون های  \({O^{2 - }}\)  و \(C{a^{2 + }}\)    تبدیل می شوند. میان یون های تولید شده به دلیل وجود بارهای الکتریکی ناهمنام، نیروی جاذبۀ بسیار قوی برقرار می شود؛ نیروی جاذبه ای كه پیوند یونی نامیده می شود. تركیب حاصل از این واکنش، كلسیم اكسید نام دارد که آن را با فرمول شیمیایی CaO نشان می دهند. این فرمول شیمیایی نشان می دهد که كلسیم و اكسیژن دو عنصر سازندۀ این ترکیب اند و نسبت یون های سازندۀ آن 1 به 1 است. ترکیب هایی از این دست که ذره های سازندۀ آنها یون است، تركیب یونی نام دارند.

1 یون تک اتمی، كاتیون یا آنیونی است كه تنها از یک اتم تشكیل شده است؛ برای نمونه هریک از یون های \(N{a^ + }\)  و \(C{l^ - }\)  ، تک اتمی هستند.

2 هر تركیب یونی كه تنها از دو عنصر ساخته شده، ترکیب یونی دوتایی نامیده مـی شـود. ایـن ترکیب ها می توانند از واکنش فلزها با نافلزها پدید آیند.

3 فرمول شیمیایی کلسیم کلرید نشان می دهد که نسبت کاتیون به آنیون سازندۀ آن، 1 به 2 است.


سایر مباحث این فصل